Jak długo przechowywać dokumenty ZUS?

Jako przedsiębiorca automatycznie gromadzisz dokumenty z prowadzenia firmy i to niezależnie od tego, czy prowadzisz solo biznes, czy zatrudniasz pracowników. Każdego miesiąca generujesz kolejne dokumenty. Wysyłasz je do ZUS, ale kopie musisz przechowywać u siebie. Jak długo powinieneś przechowywać dokumenty ZUS? Jakie dokumenty ZUS gromadzi właściciel firmy? Gdy prowadzisz JDG i nie zatrudniasz nikogo, co […]

Jak długo przechowywać dokumenty ZUS? Read More »

Jak długo przechowywać dokumenty PIT?

Temat formularzy PIT wraca co roku jak bumerang. Rozliczenie z fiskusem to istotna kwestia, dlatego należy zadbać o powstałą na przestrzeni lat dokumentację. Czy trzeba trzymać stare pity? Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy, czy osobą prywatną urząd skarbowy może zechcieć wrócić i sprawdzić Twoje poprzednie zeznania. Jak długo przechowywać dokumenty PIT? Jak długo

Jak długo przechowywać dokumenty PIT? Read More »

Szafki RODO – jak poradzić sobie z dokumentami do zniszczenia?

Niepotrzebne? Wyrzucić. Eh, żeby to było takie proste. Jako właściciel firmy czy zarządca jednostki organizacyjnej wiesz dobrze, ile kłopotu potrafią sprawić dokumenty, które teoretycznie są już odpadem. W żadnym wypadku nie można ich potraktować jak zwykłą makulaturę. Konsekwencje za nieprawidłowe przechowywanie dokumentów są zbyt poważne zarówno finansowo, jak i wizerunkowo. To się zwyczajnie nie opłaca.

Szafki RODO – jak poradzić sobie z dokumentami do zniszczenia? Read More »

Gdzie przechowywać dokumenty po likwidacji firmy?

Zasady dotyczące przechowywania dokumentów po zamknięciu firmy Zrozumiałe, że po likwidacji firmy, były właściciel najchętniej pozbyłby się wszystkiego, co z nią związane raz na zawsze. Temat zamknięty, tak, jak sama działalność. Tymczasem zobowiązania, które podjął dawno temu, wciąż go dotyczą. W przypadku zgromadzonej dokumentacji nie można tak po prostu pozbyć się jej, zniszczyć czy, co

Gdzie przechowywać dokumenty po likwidacji firmy? Read More »

Jak długo przechowywać dokumenty po likwidacji firmy?

O obowiązku właściwego przechowywania dokumentów firmy pisaliśmy już sporo. Przechowujemy dokumenty dlatego, że mogą być jeszcze potrzebne, m.in. w procesie zarządzania firmą. Co jednak z nimi zrobić, jeśli dojdzie do likwidacji firmy? Dokumenty wciąż zawierają ważne dla kogoś dane. Dlatego firmy obowiązują jasno określone w ustawie czynności dotyczące zarządzania powstałą dokumentacją pozostałą po jej likwidacji. Do czego

Jak długo przechowywać dokumenty po likwidacji firmy? Read More »

Jakie dokumenty można przechowywać w archiwum zewnętrznym?

Większość przedsiębiorstw i instytucji ma ogromny problem z magazynowaniem swojej dokumentacji. Papierów przybywa wraz z rozwojem firmy. Nie da się tego strumienia powstrzymać, a obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest jej prawidłowe przechowywanie. Jedyną sposobem jest nad tym chaosem zapanować. Zanim niechcący coś zostanie zgubione, ujawnione lub zniszczone. Zamiast reorganizować przestrzeń magazynową w siedzibie firmy, stale ją

Jakie dokumenty można przechowywać w archiwum zewnętrznym? Read More »

Brakowanie dokumentacji – na czym polega i jak je wykonać zgodnie z prawem?

Brakowanie dokumentacji (wydzielanie akt) to standardowa procedura, którą wykonuje się, żeby oczyścić i uporządkować archiwa firm, instytucji czy innych jednostek samorządowych. Zasady brakowania określone są bardzo dokładnie przepisami prawa w ustawie o narodowych zasobach archiwalnych i archiwach. Procedury ściśle określają, kto może przeprowadzić brakowanie oraz w jaki sposób. Całość prac powinna zostać udokumentowana. Te normy i regulacje

Brakowanie dokumentacji – na czym polega i jak je wykonać zgodnie z prawem? Read More »

Gdzie najlepiej przechowywać dokumenty?

Elektroniczna wersja dokumentów to już standard i codzienność. Jednak pomimo powszechnej cyfryzacji papierowe wersje niektórych dokumentów są wciąż niezbędne. To oryginały, najczęściej zawierające podpisy stron zainteresowanych oraz inne, które mogą zostać zniszczone dopiero po upływie określonego czasu. Do tej pory w większości przypadków można korzystać z ich wersji elektronicznej. Papierową należy przechowywać w odpowiednich warunkach.

Gdzie najlepiej przechowywać dokumenty? Read More »

Jak przygotować dokumenty do digitalizacji?

Z pewnością chcesz, żeby Twoja firma była nowoczesna i ekologiczna. Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych zdecydowanie wpływa na szybszy rozwój przedsiębiorstw i otwiera nowe możliwości współprac. Jednym z podstawowych elementów prowadzenia firmy jest prowadzenie dokumentacji danej działalności. Przekształcanie dokumentacji papierowej na cyfrową powoli staje się standardem. Coraz więcej firm doświadcza korzyści z takiego sposobu prowadzenia biur. Dla

Jak przygotować dokumenty do digitalizacji? Read More »

Jak niszczyć dokumenty zgodnie z RODO?

Każdego dnia tworzymy tony dokumentów. Papierowych, cyfrowych, mniej lub bardziej ważnych, o różnych klasach tajności. Korzystamy z nich, przechowujemy określoną ilość czasu, na końcu niszczymy. Tego ostatniego etapu w żaden sposób nie da się pominąć. Poszczególne dokumenty mają określony czas ich przechowywania. Po jego upływie tracą ważność i obowiązkowo należy je zniszczyć. Inaczej nasze biura i archiwa zalałaby fala niepotrzebnych papierów.

Jak niszczyć dokumenty zgodnie z RODO? Read More »