Notice: Funkcja _load_textdomain_just_in_time została wywołana nieprawidłowo. Ładowanie tłumaczenia dla domeny astra zostało uruchomione zbyt wcześnie. Zwykle jest to wskaźnik, że jakiś kod we wtyczce lub motywie działa zbyt wcześnie. Tłumaczenia powinny zostać załadowane podczas akcji init lub później. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 6.7.0.) in /home/klient.dhosting.pl/czesek3/archiwum24.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Jak zachować porządek w teczkach do archiwum? - Archiwum24

Jak zachować porządek w teczkach do archiwum?

Estetycznie uporządkowane dokumenty w szafkach archiwum, to niedoścignione marzenie wielu firm. W ferworze codziennych spraw łatwo zapomnieć o tym, żeby na bieżąco zachowywać porządek w teczkach z dokumentami do archiwum. Dlaczego to konieczne i jak robić to prawidłowo?

Jak zachować porządek w teczkach do archiwum

W jakim celu prowadzi się dokumentacje w firmach i placówkach?

Dokumentacja to nie tylko formalność. To świadectwo tego, czym się firma zajmuje i jak to robi. Dokumentacja to gromadzenie informacji a te są niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu wszelkich organizacji. Przechowywanie starannie uporządkowanych informacji wpływa na skuteczne zarządzanie placówką. Porządek w teczkach archiwum pozwala na:

  • Szybkie znalezienie niezbędnych dokumentów;
  • Sprawny obieg informacji w wewnętrznych strukturach firmy;
  • Efektywne delegowanie zadań;
  • Zabezpieczenie informacji poufnych przed kradzieżą;
  • Zabezpieczenie dokumentów przed zniszczeniem;
  • Postępowanie zgodnie z przepisami, w tym RODO.

O ile w małych firmach bałagan może powodować tylko lekkie utrudnienia, o tyle w dużych placówkach mógłby całkowicie zdezorganizować ich funkcjonowanie. W przypadku kontroli brak właściwych dokumentów może być nawet przyczyną kar finansowych.

Jak prawidłowo i efektywnie prowadzić dokumentację?

Zasady postępowania z dokumentacją zostało dokładnie opisane w Rozporządzeniu Ministra Kultury z 16 września 2002 r. Dotyczy ono zasad jej klasyfikowania, kwalifikowania, a także procesu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.

Dobrze prowadzona dokumentacja wymaga nie tylko systematyczności, ale także znajomości zasad jej tworzenia. Odgórnie przyjęte standardy pozwolą rozeznać się w strukturze archiwum zakładowego każdemu nowemu pracownikowi za to odpowiedzialnemu. Jak zapanować nad dokumentacją?

  • Zaczynamy od sortowania dokumentów. Przypisujemy mu kategorię, segregujemy w zależności od tematyki i rodzaju dokumentu.
  • Następnie każdy z dokumentów indeksujemy, czyli nadajemy mu numer według ustalonego kodu.
  • Opisane dokumenty układamy w zbiorczych teczkach, koniecznie chronologicznie. Każda teczka musi zostać starannie opisana (liczba stron, kategoria, spis zawartości, nazwa). Teczki umieszczamy w zbiorczych pudłach, segregatorach, czy na regałach także starannie opisanych.
  • Dokumenty już niepotrzebne należy oddać do niszczenia.

Systematyczność to klucz do sukcesu – zleć tę pracę firmie zewnętrznej

Brak systematyczności sprawia, że piętrzą się nieuporządkowane dokumenty. Z czasem coraz trudniej się nimi zająć. Nie musisz robić tego samodzielnie. Jeśli

  • Brakuje ci cierpliwości i wiedzy jak segregować dokumenty;
  • Bieżących dokumentów jest zbyt dużo;
  • Chcesz zdigitalizować swoje archiwum;
  • Planujesz uporządkować zaległe dokumenty;
  • Ze względu na charakter prowadzonej działalności podlegasz pod archiwum państwowe;
  • Planujesz przenieść archiwum zakładowe;

Możesz zlecić to firmie zewnętrznej. Uporządkujemy, zarchiwizujemy, przechowamy dokumenty twojej firmy.